BELAJAR CARA BELAJAR (BCB)

SAPS Ibu Bapa

BELAJAR CARA BELAJAR (BCB)

Belajar cara belajar (BCB) merupakan satu bentuk kemahiran memperoleh teknik pembelajaran secara efektif dengan atau tanpa guru. Pelajar perlu belajar cara belajar supaya mereka dapat mengenal pasti kelemahan dan kekuatan dalam proses pembelajaran sama ada di dalam kelas atau luar kelas dan seterusnya berusaha untuk mencari jalan untuk mengatasi kelemahan dan menggunakan kelebihan atau kekuatan yang ada untuk memaksimumkan pencapaian dalam pelajaran.

Penguasaan kemahiran BCB amat penting bagi pelajar lantaran masa pengajaran dan pembelajaran (P&P) dalam kelas adalah amat terhad. Hal ini menyebabkan ilmu pengetahuan yang diterima oleh pelajar juga terhad. Oleh itu, pelajar harus belajar cara untuk memperoleh maklumat tambahan dan meningkatkan penguasaan mereka dalam mempelajari sesuatu. Dalam erti kata lain, BCB akan membantu pelajar supaya mampu dan berupaya untuk belajar sendiri tanpa guru.Dengan menguasai kemahiran BCB, pelajar juga mampu menilai tahap pembelajarannya sendiri dan seterusnya membuat sesuatu untuk meningkatkan prestasinya dalam pelajaran. Kemahiran belajar meliputi keseluruhan kemahiran yang biasanya cuba diterapkan oleh guru Bahasa Melayu ( sama ada peringkat sekolah rendah mahupun sekolah menengah) dalam P&P mereka (terkandung dalam Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu) iaitu meliputi kemahiran mendengar dan bertutur, kemahiran membaca, kemahiran menulis dan mencatat nota dan kemahiran menghafal 1.

Kemahiran Mendengar dan Bertutur Kemahiran mendengar dan bertutur merujuk kepada keupayaan murid memahami perkara yang didengar dan menyampaikan maklumat, pendapat, perasaan, serta idea yang kritis dan kreatif secara lisan dalam pelbagai situasi pengucapan sama ada dalam perbualan harian atau situasi formal. Kemahiran mendengar dan bertutur sememangnya saling berkaitan. Kemahiran mendengar dan bertutur merupakan kemahiran utama yang perlu dikuasai oleh pelajar. Malangnya, pelajar sering mengabaikan penguasaan kemahiran ini kerana menganggap kemahiran mendengar kurang relevan dalam meningkatkan penguasaan dalam pelajar. Begitu juga pelajar kurang melibatkan diri secara aktif dalam perbincangan di dalam atau di luar bilik darjah. Sangkaan tersebut ternyata meleset. Sebenarnya, mendengar dan bertutur merupakan elemen penting dalam proses komunikasi yang berkesan antara manusia.

Dalam komunikasi yang efektif, pelajar perlu menjadi pendengar yang baik. Pelajar perlu mendengar dengan teliti dan memberi perhatian terhadap perkara yang disampaikan. Selepas itu, pelajar juga harus mampu mengeluarkan pendapat atau pandangan terhadap sesuatu isi pelajaran yang dipelajari Tujuan kita mendengar sesuatu adalah untuk mendapat maklumat, fakta atau pengetahuan daripada perkara yang didengar. Tidak kira siapapun penyampainya, yang pentingnya ialah orang tersebut mampu memberikan maklumat, memberi penjelasan tentang sesuatu yang bermakna kepada kita supaya kita lebih memahami hal terebut.. Saps Semakan Keputusan

Image result for learn how to study

Begitu juga halnya dalam P&P di bilik darjah. Pelajar perlu memberikan perhatian yang sepenuhnya terhadap perkara yang disampaikan oleh guru. Caranya, pelajar perlu mendengar dan memandang ke arah guru serta memberi fokus terhadap perkara yang diajarkan oleh guru. Amat perlu untuk pelajar mendengar penjelasan guru tentang sesuatu perkara yang dipelajari supaya pelajar dapat memahami isi pelajaran. Sekiranya ditanya oleh guru, pelajar harus berkemampuan untuk memberi jawapan.

Begitu juga halnya ketika pelajar tidak jelas atau memahami sesuatu isi pelajaran. Dalam hal ini pelajar berupaya mengaju soalan kepada guru atau rakan-rakan bagi memperoleh maklumat yang dikehendaki. 2. Kemahiran Membaca Pelajar perlu menguasai kemahiran membaca untuk memperoleh infomasi , ilmu pengetahuan dan maklumat tentang sesuatu perkara. Membaca juga merupakan satu bentuk komunikasi iaitu komunikasi antara pembaca dan penulis. Terdapat 4 tahap kemahiran membaca iaitu: a. Skimming Skimming merupakan satu bentuk kemahiran membaca untuk mendapat gambaran keseluruhan atau idea utama dalam sesuatu bahan atau teks bacaan . Misalnya, apabila kita membaca surat khabar, tentunya kita tidak akan membaca perkataan demi perkataan, sebaliknya kita akan melakukan imbasan terhadap petikan yang terdapat dalam surat khabar tersebut. Skimming dilakukan 3 atau 4 kali lebih cepat daripada pembacaan normal. Kebanyakan orang melakukan pembacaan secara skimming apabila mereka mempunyai banyak bahan yang perlu dibaca dalam masa yang terhad. Kemahiran skimming wajar dikuasai pelajar supaya pelajar dapat menjimatkan masa ketika mencari maklumat atau informasi tertentu melalui pembacaan artikel di internet atau bacaan buku rujukan. Skimming amat berguna kepada pelajar terutamanya ketika pelajar ingin mencari informasi melalui internet. Pelajar perlu membuat pembacaan secara skimming untuk melihat sama ada sesuatu bahan tersebut memenuhi keperluan pelajar atau berkaitan dnegan maklumat yang ingin diperoleh oleh pelajar.

Mengenal Lebih Jauh tentang Pendidikan di Taiwan

info taiwan

Mengenal Lebih Jauh tentang Pendidikan di Taiwan

Pada artikel kali ini akan dibahas mengenai info negara Taiwan. Taiwa merupakan negara yang terkenal dengan destinasi wisatanya, sebut saja wisata Menara 1001 Taipei yang amat megah itu. Walaupun hanya memiliki luas wilayah sebesar 36.000 Km2, Taiwan memiliki banyak budaya yang berkembang disana, sehingga menjadi daya Tarik tersendiri. Perkembangan disana bukan hanya sebatas pada perekonomian serta wisatanya saja, perkembangan Pendidikan di negara dekat China serta Macau ini sangatlah pesat.

info taiwan

info taiwan

Pendidikan di negara yang luasnya kurang dari luas provinsi jawa barat (sebelum dimekarkan) ini sangatlah diapresiasi oleh pemerintah disana. Sangat banyak universitas setingkat internasional yang menjamu di negara mungil tersebut. Hal ini bukan tanpa bukti, pemerintah Taiwan melalui kementrian Pendidikan Taiwan memberikan banyak sekali bentuk bantuan ke sektor Pendidikan, sebut saja bantuan dana beasiswa.

Beasiswa yang diberikan oleh pemerintah negara Taiwan sangatlah banyak. Bukan hanya banyak program yang diberikan saja, jumlah dana yang digelontorkan pun sangat besar guna menopang laju Pendidikan di sana. Melalui bantuan dana Pendidikan tersebut, harapan pemerintah Taiwan dapat memajukan negara melaui sektor Pendidikan di masa mendatang. Tak tanggung tanggung, pemerintah Taiwan menyediakan beragam program pembiayaan dana Pendidikan yang diberikan pada penerima beasiswa hingga 13 juta perbulannya. Dengan dana 13 juta perbulan, tentu pemasukan yang sangat besar dibandingkan dengan penyedia beasiswa di negara lain. Dengan 13 juta perbulan itu, kamu pasti mampu memenuhi kebutuhan kuliahmu mulai dari buku, literatur, seminar, konferensi, biaya Pendidikan, maupun kebutuhan sehari harimu yang meliputi biaya makan serta biaya tempat tinggal. Tak hanya itu, dengan biaya tersebut, kamu juga bisa menyisihkan uangmu untuk pergi ke distinasi wisata di negara tersebut. Soal wisata, tak perlu diragukan lagi karena di negara taiwan ini sangat banyak wahana wisata yang bisa kamu kunjungi, sebut saja menara 1001 Taipei. Saat tahun baru, alangkah baiknya kamu keluar menuju tempat tersebut, seperti yang sudah dikenal diseluruh penjuru dunia, kawasan tersebut selalu diadakan pesta kembang api yang indah, akan sangat beruntung jika kamu bisa menghadiri kemeriahan malam tahun baru disana.
Sangat menarik tinggal disana bukan ? saran admin ada baiknya kamu menjadikan Taiwan sebagai opsi untuk melanjutkan pendidikan, tetapkan pilihanmu untuk kuliah di negara Taiwan, dan jangan lupa untuk mengejar dan memanfaatkan beasiswa Taiwan yang ada.